jueves, 2 de mayo de 2013

EL CALBOTET


Fa uns dies ja que parlarem sobre els jocs populars i tradicionals. En classe tractarem la pilota valenciana, joc tradicional amb segell d'identitat de les nostres terres. Veguérem un vídeo d'aquest esport i poguerem apreciar, a grans trets, totes les modalitats com són: L’escala i corda, la Galotxa o el Raspall.

Em lamentava no haver tingut l’oportunitat d’haver gaudit d’aquell esport ja que, amb els carrers transitats o la falta de “popularitat” de la pilota es feia difícil practicar-lo. No obstant això, m’ha vingut al cap un joc que feiem al pati de l’escola que potser estiga molt vinculat al raspall (o la seua tècnica), es deia “El calbotet”.

El calbotet:

- Material: Es jugava amb una bola de paper d’alumini, confeccionada amb els embolcalls dels entrepans de l’esmorçars
- Jugadors: Jugàvem quasi tots els xics de la classe (les xiques no volien...).
- Finalitat: El joc consistia en deixar la pilota en terra i colpejar-la amb la mà intentant que li pegara a algun altre jugador. Si no ho aconseguia se li tornava a colpejar buscant aquest objectiu.
- Càstig: Si la pilota tocava a algú, aquest deuria còrrer fins a un lloc determinat (estipulat prèviament), fugitn dels calbots que els altres jugadors els podien propinar.
- Reanudació: El joc continua quan el que fuig toca el lloc “de salvació”

És un joc un poc violent i un tant lesiu ja que es jugava sense cap tipus de protecció a les mans.

Coneixíeu aquest joc?

1 comentario:

  1. Este juego me suena, pero nosotros lo jugábamos de otra manera. En la hora del recreo, como tu bien dices, juntábamos la envoltura de aquellos bocadillos que llevaban papel de plata, que la verdad no eran muchos pues habían padres que no se lo podían permitir y seguían con los de papel. Bueno como te decía juntábamos todos los papeles de plata y hacíamos una bola de un tamaño no mayor al puño de un niño de sexto de EGB que era cuando yo recuerdo jugar. El juego se llamaba 1 X 2 y se golpeaba dicha pelota de plata gritando las palabras 1 X 2 y a cada número y letra se golpeaba con la única intención de dar a otro compañero que cuando era dado con la pelota, como tu dices, tenía que salir corriendo hacia la zona elegida como zona libre de todos los golpes que te puedes imaginar, palmadas en la espalda, patadas, chufas, etc...
    Como tu bien dices algo, bastante agresivo pero era lo que se llevaba por aquel entonces...
    Además tengo que decir que eran otros tiempos y si reconozco que a agresividad no nos ganaba nadie pero no se le tenía tanta importancia, ni se le hacía tanta propaganda, no se, era diferente, los padres actuaban de otra manera, "Son cosas de niños" los profesores nos reñían pero jamas nos llegaron a prohibir jugar en el patio.... eran otros tiempos y con esto no digo que fuesen mejores... yo soy el primero que no está de acuerdo con los juegos agresivos pero tengo que reconocer que cuando era niño jugué a estos juegos...

    ResponderEliminar